Depression under graviditet?

Jeg har ikke skrevet ret meget om min graviditet, hverken her på bloggen eller på Instagram. Men nu har jeg noget jeg gerne vil dele: noget jeg selv er blevet opmærksom på de sidste 2-3måneder – og som kan være vigtig viden, også for andre.

Jeg gik på barsel forrige fredag og har termin d. 25. januar. Fordi Augusta meldte sin ankomst en uge før termin, er mit indre “terminsur” sat til på fredag: dvs. d. 18. januar. Men nu må vi se.. det siges jo at ingen graviditeter og fødsler er ens. Og der er desuden ingen tegn på at lillesøster skulle være på vej.

Mine to graviditeter har været meget ens. Jeg var dårlig, med madlede, kvalme og opkast, de første tre måneder og tabte mig en del i starten. Madleden var faktisk endnu værre her anden gang. Begge gange har jeg ikke taget ret meget på og babyerne er begge blevet skønnet til den lille side – men A var helt gennemsnitlig 3310g, da hun kom til verden 39+0.

Depression

Én af de største forskelle på de to graviditeter er, at jeg her anden gang har været påvirket meget humørmæssigt. I perioder har jeg nærmest følt mig helt deprimeret – hvilket har føltes svært. Selvfølgelig. Blandt andet fordi jeg til dagligt sidder over for mennesker, der er virkeligt deprimerede. Og desuden fordi det at bygge en baby, og vente et nyt familiemedlem, har været højt ønsket og en enormt glædelig ting.

At føle sig deprimeret, uden at kunne finde nogen egentlig grund til det, er virkelig tung. Det krydrer nemlig  tristheden med en form for skyldfølelse, der bare gør det hele endnu sværere at være i. Rigtig mange mennesker oplever netop det.

Kostomlægning

I september begyndte jeg på uddannelsen til certificeret GAPS-behandler. En del af uddannelsen var, at vi selv skulle gå på GAPS-diæten. Et par stykker af os deltagere var gravide og i det tilfælde anbefales den såkaldte “Fulde GAPS-diæt”, der er meget mindre restriktiv end “intro-diæten”. Den fulde GAPS-diæt er stadigvæk helende og forbedrer tarmsundheden, omend mindre effektivt end intro-diæten .

Så det gjorde jeg. Jeg droppede havregryn, brød, kartofler, sukker, dårlige olier og forarbejdet mad. Det var egentlig ikke fordi jeg indtog store mængder før, men det var blevet en fast gæst på min tallerken efter de mange måneder med kvalme.

Tilgengæld ville jeg tilføje fuldfede mælkeprodukter (hjemmesyrnet creme fraiche, smør og ghee), fermenterede grøntsager, dagligt probiotikatilskud, mere kyllingebouillon, flere supper og simreretter.

Det var hensigten, men i stedet blev min kost ret ensformig; jeg spiste meget frugt og mange æg fordi køkken-kreativiteten ikke var stor. Og så spiste jeg simpelthen for lidt. I dag tænker jeg, at jeg havde ALT for meget fokus på alt det, jeg ikke længere skulle spise – og derfor helt glemte alt det lækre, næringstætte, der skulle ind på tallerkenen. 

Jeg havde forventet at jeg, på Fuld GAPS, ville få det rigtig godt. Men det oplevede jeg ikke. Faktisk skete der det, at jeg humørmæssigt nærmest fik det værre.

Det gjorde mig kun endnu mere trist, for betød det nu at GAPS-diæten faktisk gør én deprimeret? Mit ønske og hele idéen med uddannelsen var (og er) jo netop at hjælpe mennesker til at blive mindre deprimerede gennem bl.a. kostændringer.

På uddannelsen havde vi flere gange mulighed for at stille spørgsmål til grundlæggeren af GAPS, Natasha Campbell-McBride. Det benyttede jeg mig af – og hvor er jeg taknemmelig for at jeg gjorde det!

En øjenåbner!

Hun gjorde mig opmærksom på, at min krop i en lang periode havde givet næring til 3! Til den nye baby, til Augusta gennem amning og til mig selv.

Hendes teori var, at jeg var i underskud af vigtige næringsstoffer og at det var derfor jeg havde følelsen af at være deprimeret. Hun mente overordnet at jeg fik for lidt fedt, manglede vitaminer og generelt fik for lidt næring.

Spot on. Hvor havde hun ret! Jeg kunne pludselig se det.

Hun kom desuden med en række konkrete anbefalinger, som jeg stort set har fuldt siden.

Hun anbefalede bl.a.:

  • Østers – for bio-tilgængelig zink. Alternativt kosttilskuddet OysterMax, der er pulveriserede østers af en virkelig høj kvalitet.
  • Økologiske gærflager – en tsk. hver dag – for B-vitaminer.
  • Lever – hver dag, for at få nok A-vitamin.
  • Rosita cod liver oil, da det er en af de reneste, der findes.
  • Marv, rå æggeblommer, creme fraiche med honning mm.

Og ved du hvad? Det har gjort en verden til forskel! Faktisk mærker jeg en forskel nærmest fra dag til dag, hvis jeg ikke har spist næringstæt eller næringsrigt nok de foregående dage.

Depressive tanker og følelser kan komme af mange forskellige grunde. Inden for Funktionel Medicin taler man oftest om inflammation og utæt tarm som mulige årsager. Min læring (i egen krop) har i denne graviditet været, at seriøse næringsmæssige mangler også kan være en af dem!

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

KONTAKT

Anne Mette Hvidtfeldt Ravnmark
/ved klinik Psykolog Centrum

Medlem af:



FÅ VIDEOKURSET MED
- inden du går!

  • 3 SIMPLE STRATEGIER til hurtigt at minimere negative tanker (som du ikke allerede kender)
  • BONUS-OPSKRIFT
  • FRIT ABONNEMENT på nyhedsbrevet

VIDEO-kursus: Få 3 strategier til (hurtigt) at minimere negative tanker