3 begynderfejl, du bør kende, når du starter på humørmad

Når du skal i gang med at spise humørmad, er der 3 ”begynderfejl”, der er vigtige at undgå.
De er ikke deciderede fejl, men snarere fælder, der er nemme at falde i, når man starter på at spise sig til mere energi og et stabilt, godt humør:

[Begynderfejl 1:3] “Må jeg stadig spise x, y, z?”
Når vi spiser humørmad er der ingen forbud eller restriktioner. Vi har i stedet fokus på alt det gode vi gerne vil have mere af på tallerkenen. Årsagen er ikke “balance” eller “alt med måde”. Det handler i stedet om at mindre (humør-)gavnlige madvarer automatisk ryger ud, netop fordi fokus er på det, der nu skal fylde på tallerkenen.

For de fleste er det, også psykologisk set, langt mere gavnligt at skulle vælge til, i stedet for at vælge fra. Forbud kan faktisk, hos nogen, tricke en endnu større lyst til det ting, der er på en eventuelt “no-go-liste”.

[Begynderfejl 2:3] At fokusere på de søde ting fra humørmad-listen.
Mange skimmer humørmad-listen (listen finder du både i Humørmad-startpakken og onlinekurset “Spis dig (mærkbart) mere glad“) og deres øjne falder helt naturligt på de søde ting. Fx mørk chokolade, kiwier eller rå ubehandlet honning. Men det at skifte marmeladen, på brødet, ud med rå honning eller at spise flere kiwier 🥝 er bare ikke det, der rigtigt rykker.
Sorry.
Det er jo ikke nogen egentlig fejl, det er bare ikke det, der giver en mærkbar effekt på dit humør og dit energiniveau. Og det synes jeg er helt utroligt ærgerligt!

Blandt andet derfor har jeg udpeget “top10 vigtigste humørmadvarer på humørmad-listen”, som en hjælp til at fokusere på det, der giver den største effekt. Og hvis du har humørmad-startpakken eller onlinekurset ”Spis dig (mærkbart) mere glad”, så har du allerede adgang til den liste. 

[Begynderfejl 3:3] “Er x et bedre valg end y?”
På mange måder giver spørgsmålene i 1 og 3 rigtig god mening: Det handler (i mine øjne) om at ville gøre det så godt som muligt. Men effekten er ikke i den detalje. Det betyder nemlig ikke det store, humørmæssigt, om du bytter knækbrød ud med grovbrød. Altså: Det er ikke her det rigtigt batter.
Men skal du opgradere dit brødvalg 🥖, og gå op i detaljen, så er surdej vejen frem. Det skyldes at surdej hjælper med at nedbryde melet, så næringsstofferne bliver lettere at optage. Og det er jo præcis hvad humørmad og humørmad-metoden handler om: så mange vigtige og så letoptagelige næringsstoffer som muligt.

Det er også derfor jeg oftest laver surdejspandekager, til mine 2 piger. Du finder opskriften på nemme, koldhævede surdejspandekager lige her.

De er vildtgode – men husk igen: det er ikke pandekagerne her, der er det effektive og vigtige når du gerne vil spise dig til mere energi og et bedre humør.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

KONTAKT

Anne Mette Hvidtfeldt Ravnmark

Medlem af: