TILBEREDNING AF HVIDE BØNNER - GAPS

DU SKAL BRUGE:
  • 1 hel pose økologiske hvide bønner
  • 2 x kogende vand til i blødsætning
  • 2 x 1 knsp. bagepulver (jeg bruger den fra Urtekram)
  • vand til at koge bønnerne i
FREMGANGSMÅDE:

Overhæld bønnerne med kogende vand og tilsæt et knsp. bagepulver. Sørg for at de er dækket med 3-4cm vand. Bønnerne vil suge vandet til sig.

Efter ca. 12 timer drænes bønnerne og på ny kommes kogende vand over, og igen tilsættes et knsp. bagepulver.

Efter yderligere ca. 12 timer drænes bønnerne og skylles. De kommes i en gryde og overhældes med frisk vand.

Lad dem koge 1-2timer – jeg kogte dem ca. 1,5time,

Reglen er: jo længere iblødsætning, jo kortere kogetid.

Linser og bønner kan godt indgå i diæten på Fuld GAPS – men de skal tilberedes rigtigt.

Bønner har fx et højt indhold af fytin og denne traditionelle tilberedningsmetode sørger for at reducere fytin og gør desuden bønnerne lettere at fordøje. 

Det er smart at tilberede en hel pose ad gangen og så fryse de kogte bønner ned. Så kan de tages op og laves til bønnedip eller tilsættes i en chili, når man har brug for dem. Eller man kan bruge dem i et virkelig godt GAPS-brød.

De kan også blandes i en fyldig sommersalat med krydderurter, peberfrugt, agurk og hvidløgsdressing.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

ANDRE OPSKRIFTER

KONTAKT

Anne Mette Hvidtfeldt Ravnmark
/ved klinik Psykolog Centrum

Medlem af:



FÅ VIDEOKURSET MED
- inden du går!

  • 3 SIMPLE STRATEGIER til hurtigt at minimere negative tanker (som du ikke allerede kender)
  • BONUS-OPSKRIFT
  • FRIT ABONNEMENT på nyhedsbrevet

VIDEO-kursus: Få 3 strategier til (hurtigt) at minimere negative tanker