FOND

nærende og langtidskogt

DU SKAL BRUGE:
  • Forskellige ben og knogler fra økologiske eller biodynamiske dyr (sørg gerne for overvægt af kyllingeben, hvis du vil drikke det. Fond på okseben er bedst til madlavning, da smagen er heftig.)
  • 1 økologisk kraftben (kan udelades)
  • 1-2 økologiske gulerødder
  • lidt økologiske lauerbærblade (kan udelades)
  • et stykke økologisk knoldselleri – det giver en skøn smag.
  • et skvæt økologisk æblecidereddike
  • vand nok til at dække benene
FREMGANGSMÅDE:

Ben (direkte fra frost) og øvrige ingredienser kommes i suppegryden. Eddiken er vigtig og hjælper til at trække de gode næringsstoffer ud af benene. Jeg bruger koldt vand til at dække ingredienserne og lader det koge op. Nogen gange fjerner jeg det grå skum på toppen med en stor ske. Andre gange lader jeg det være.
Efter at være kogt op, skal fonden stå og boble sagte, under låg i +12 timer.
Når tiden er gået, sigter jeg ben og grønt fra og fordeler fonden i 2 store fade. Lader det køle lidt af på køkkenbordet, og sætter det derefter på køl natten over. Næste morgen er det blevet til den fineste gele, som jeg fordeler i Weckglas og fryser ned.

Jeg kommer først (pink himalaya) salt i når jeg skal bruge fonden – altså når jeg varmer en kop eller bruger den i en gryderet. Det er nemmest er styre på den måde.

Jeg kogte min første omgang fond i august sidste år. Jeg fik en stor 13liters suppegryde til min fødselsdag i julimåned og siden er jeg kommet ind i en rutine med at koge en portion fond ca. hver 14. dag. Når produktionen har den rytme, skyldes det, at det lige akkurat passer med:

  • at jeg har samlet nok ben til at fylde min suppegryde halvt op.
    (Jeg samler knogler fra den mad vi har spist i en stor, firkantet glasbeholder fra Ikea. Beholderen bor fast i vores fryser og hver gang vi har knogler fra fx kyllingelår, hele kyllingeskrog, andeskrog, flæstesteg, oksehaler eller osso buco kommer de i beholderen.)

  • at jeg producerer en portion fond, der passer med at jeg i de 14 “hviledage” kan drikke en kop hver eneste dag. Derudover har jeg lidt af den gode fond til at komme i gryderetter eller til at koge ris i.

At koge sin egen fond kan virke som meget arbejde, men faktisk passer fond-gryden stort set sig selv og kræver minimal indsats fra min hånd. Det giver desuden så god mening for mig, at bruge de ben vi ellers bare ville smide ud – og tilmed få noget supernærende og lækkert ud af det.
Min 2årige datter drikker det ind i mellem af min kop, og at se hende drikke de gyldne dråber gør mig helt enormt glad.. fordi jeg ved hvor godt det er for hendes lille krop!

Langstidskogt fond er supernærende bla. fordi:

  • fond er mild mod vores fordøjelse, fordi næringsstofferne er så lette at optage.
  • fond er fuld af nærende gelatine, der styrker både vores hud, sener og knogler.
  • fond indeholder glutamin, der spiller en vigtig rolle ift. at holde tarmbarrieren intakt – glutamin bruges, inden for funtionel medicin, til behandling af utæt tarm (den lidelse, der bla. forbindes med autoimmune sygdomme).

Jeg koger ofte fond en weekendmorgen, hvor jeg sætter gryden over som det allerførste.

DEL INDLÆGGET

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

ANDRE OPSKRIFTER

KONTAKT

Anne Mette Hvidtfeldt Ravnmark
/ved klinik Psykolog Centrum

Medlem af: